Saturday 27 April 2013

Actions Speak Louder Than Words



Panas rasanya hari ini. Fuh ! Mengeluh? Tolonglah jangan. Suhu aircond dalam bas ni tak membantu langsung. Leka memerhati gumpalan-gumpalan awan melalui celahan langsir tingkap bas, aku ketiduran. 

'Tskk.. tskk.. mak kakak dapat job tu. Kawan-kawan lain dapat calon sementara je. Mak, kakak macam tak percaya ! Tskk.. Wuwuu' 

K fine. Aku mimpi ke apa ni. Mata ku paksa celik. Sekujur tubuh sebelah aku, sedang menangis. Sambil handphone di telinga. Cantiknya rambutttt. Whoaa k lempang diri sendiri. Malas nak tanya aku pura-pura tidur. As what people said, aku ni unpredictable. Kadang terlebih mesra, kadang diam seribu bahasa. Untuk saat ini, aku malas. Nak jadi pemerhati je. Kepala aku lentokkan semula ke arah tingkap. 

'Mak, dari 3,000 orang yang datang, dan dia nak 30 orang je, kakak tersenarai jadi calon yang passed.  Wuwuwuu. Tsk tsk rasa macam nak pengsan. Memang dah lama kan kakak nak job ni'

Perbualan berlangsung untuk beberapa minit dan berakhir. Next, beliau call orang lain pulak. From the conversations, I thought tu kengkawan beliau.

'Umi, aku tak sangka aku dapat. Lama gila interview hari tu sampai senget tudung aku. Tskk tsk'

Tudung? Then where your tudung now? Serious weh. Rambut beliau tadi cantik. Blonde. Aha. Gaya macam model. Fashionable. Sekali pandang macam Nelydia Senrose. Ala heroin cerita Setia Hujung Nyawa tu.



---------------------------
Bas dah nak sampai di persimpangan bandar. Aku berhenti di sini. Aku tak turun di stesen bas. Sebab, sebab this is time for me jenjalan cuci mata. Alone. Rutin sebelum call orang kat rumah, minta dijemput. Memerhati alam, rencah dan ragam orang sekeliling, bermonolog bersama Tuhanku. Dan aku suka waktu 'berdua' macam ni.

Sebelum turun, aku tulis sesuatu atas buku nota.
Aku koyak, aku hulur kat kakak sebelah.

'Err akak nangis agak kuat jugak la tadi. Heheh. Maaf terdengar kak. Congrats !'
'Apa ni?', dia bertanya. Tunduk membaca sambil kerut kening.
'Assalammualaikum', aku senyum dan berlalu.

Sebelum bas bergerak terus ke stesen seterusnya, aku pandang ke arah tingkap tempat aku duduk tadi. Kakak tu tenung aku. Aku senyum. Padahal dalam hati nervous Tuhan je yang tahu. Takut kakak tu marah. Bas dah gerak jauh, baru dia balas senyum. Eh? Alhamdulillah. Lega !

 Sebenarnya, beriban kali jugak aku fikir tadi, samada nak tulis dan bagi kat beliau atau pun tak.
'Tulis lah. Bagi. Bukan kau nak tunjuk baik, tapi kau nak berkongsi rasa. Rasa ajaibnya bila kegembiraan tu dikongsi dengan yang Maha Memberi'. Positive vibes ! Ting !

'Tak payah tak payah. Dah kalau tetiba kakak tu tak terima pastu marah kau ke, jeling kau ke depan semua orang dalam bas nanti, tak kau malu nanti. Ala macam, entah apa-apa je budak ni'. Negatives vibes ! Eee syaitan. Blah la kau syaitonnirrojimm, syuh syuhh. 

Ye, tak, ye, tak, ye, tak, ye, tak, ye. YA. Stop dzikir-ing ye tak ye tak and tulis :

" Congratulations kak ! We've shared the same great day, subhanAllah. I've passed my exam. And you? Aha dont know I'm not sure haha. Jangan lupa wudhu’ sujud syukur bila sampai rumah nanti :) “
(Lalu nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan?- Surah Ar Rahman)

------------------------
 Aku tergelak bila ingat kejadian tu. Pandang cermin, tenung muka sendiri dan buat gwiyomi. EH TAK. Haha. Ya Allah apa kebenda entah nak bagi sekeping kertas pun berperang dengan perasaan sendiri hei teruk benau. Haa amek. Ingat senang 'amar makruf nahi mungkar'? Selalu laju meniti di bibir, tapi tindakan, manakah? Kata da'ie. Dan bukankah amar makruf nahi mungkar tu amanah Khalifah? (Saja cakap amanah bukan peranan sebab bila kata amanah tu baru aku nak rasa bertanggungjawab sikit). Lalu panahan petir ku rasa di hati. Sakit.

Nak rawat ummah, bukan mudah. Hmm hmm hmm. 




Actions speak louder than words.
- Adrenaline -


1 comment:

  1. akak tu for sure gembira. fitrah manusia mencari tuhan, sebenarnye.

    ReplyDelete